Trender sociala medier 2023

”Utmaningarna framåt är större än tidigare år, då vi har en stor algoritmförändring som kommer att innebära nya beteenden och innehållsstrategier” – Cecilia Victoria Kärrberg, VD Digitalsnack.

Här är de trender som kommer påverka sociala medier främst under nästa år:

#1 Intressestyrda algoritmer

#2 Check to watch

#3 Sök

#4 Autencitet

#5 Conversational commerce

#6 Web3

 

Trend #1 – Intressestyrda sociala medier

”We missed a gigant shift in social networking” sa Mark Zuckerberg tidigare i år. Vad han syftar till är TikToks intressestyrda algoritm.  Egentligen är detta ingen trend, utan ett paradigmeskifte hur innehåll sorteras och visas i våra flöden. Andra sociala medier som Facebook, Instagram (förutom Reels), LinkedIn m.fl har relationsbaserade algoritmer. Det innebär att vi ofta ser innehåll från de konton vi följer och de vänner vi integrerar med. Ett intressestyrt flöde fokuserar mer på att innehållet matchar efter intresse, tema och trender än relationen med den som postar innehållet.

Enligt Svenskarna och Internet får 87% av de som använder TikTok innehåll från personer och konton de inte följer. Medan det ser tvärtom ut för kanaler som Facebook och Instagram där du främst når ut till dina följare. Förutom Reels som också har en mer intressestyrd algoritm.

Möjligheter: 

  • Om du har en tydlig definierad målgrupp som du skapar värdefullt innehåll som också visuellt känns igen, har du stora möjligheter att ÖKA ditt engagemang under 2023!
  • Har du fixat punkt 1 kan du också gratta dig lycklig till att kunna skapa MINDRE innehåll än under 2022.

Utmaningar: 

  • Mer fokus på en solid innehållsstrategi. Vilket innebär mer avancerade och kreativt innehåll.

 

Trend #2 – From check to watch

Att en bra innehållsstrategi under 2023 kan skapa bättre effekt med färre inlägg mycket tack vare trend nummer två. Sociala medier går från att vara en tidsdödare till att hitta meningsfullt innehåll. Man har länge jämfört sociala medier med evighetsscrollande och exempelvis Netflix som mer kvalitativt tittande. Sociala medier kanske inte riktigt är där än, men en förflyttning till att vi faktiskt vill ha substans i vad vi tittar på.

Möjligheter: 

  • De som skapar innehåll som ger glädje, inspiration eller kunskap kommer få många engagerande följare och få stor synlighet

Utmaningar:

  • Det krävs en bra målgruppsdefinition samt en grundläggande nulägesanalys för att ta reda på vad som faktiskt funkar för målgruppen
  • Innehåll som ger värdet till mottagaren tar mer tid än ”anslagstavleinnehåll”
  • Att inte skapa en bra innehållsstrategi under 2023 kommer ge väldigt ledsna engagemangssiffror

 

Trend #3 – Sök via sociala medier

”40% av Gen Z går i första hand till Instagram och TIkTok för att hitta en restaurang” dessa ord kommer från Google själva. Ni har väl märkt att du helt plötsligt får upp Google-sökningar från olika sociala medier när du söker på Google.com.
Detta är ett steg för Google att fortsatt hålla sig relevant hos en yngre målgrupp som väljer sociala medier i första hand för sök.

Möjligheter:

  • Sökoptimerat innehåll på sociala medier kommer få betydligt bättre synlighet på TikTok och Reels främst. Men även på Google och snart även andra sociala medier

Utmaningar:

  • Hitta relevanta sökord för att dyka upp på relevanta sökningar.

 

Trend #4 – BeReal på Facebook, Instagram, Twitter, TikTok…….

Allt fler tröttnar på det putsade och retuscherade innehållet i sociala medier. Bilder som vi aldrig kan leva upp till. Eller photostockbilder utan personlighet. 2023 vill vi veta vad företag står för, hur de ser ut och låter.
Be Real är ett försök till att få fler att dela äkta innehåll. Om appen överlever 2023 är tveksamt. Men inte för att idén eller appen isig är dålig. Utan för att de stort plattformarna kommer kopiera konceptet och då är tiden ute för BeReal.
Fler företag och personer kommer ta ansvar i vad du publicerar. Dove är ett exempel där man valt att prata om allas lika värde och inte bidra till ännu mer kroppshets i sina kanaler.

Mer på temat autentiskt är att skapa mer med video. Svårare att retuschera och visar ofta saker i sitt rätta ljus. Idag har #tiktokmademebuyit nästan 30 miljarder visningar. Allt fler har tröttnat på falska omdömen på företagens egna sidor.
Samarbeten går från stora profiler utan tydlig identitet, moral och intresse till mindre nischade profiler med stark passion och intresse

Möjligheter:

  • Fota och filma med mobilen! Enkelt, kostnadseffektivt som många ggr ger mer effekt
  • Visa mer insidan av företaget. Personerna, fikarummet och bjud in till dialoger kring vad ni bryr er om

Utmaningar:

  • Video är mer komplext och kräver mer kunskap att skapa än en enskild bild. Här krävs en rejäl kompetensutveckling – eller en bra byrå som har koll på läget

Trend #5 – Conversational commerce

Support, dialog och shopping flyttar in till våra chattar och DMs. Där förväntas vi svara och guida våra följare. De som är snabba och positiva till fler meddelande i inkorgen kommer bygga bättre relationer och fler affärer. Conversational commerce ger följare, kunder och intressenter en snabb väg till kontakt (eller köp) i kanaler de redan använder. Låt oss skrota att hänvisa till formuläret på webben under 2023 va?

Möjligheter:

  • Snabb försäljning och kommunikation med kunder

Utmaningar: 

  • Att vara tillgänglig och svara inkommande meddelanden snabbt

 

Trend #6 – Web3, Metaverse, NTF och kryptovaluta

Web3 i sig kommer inte vara någon trend under 2023. Men att PRATA om web3 kommer fullkomligt explodera. Hur, var och när kommer alla undra kring web3. När vi kommer att kunna kliva in som avatarer i Metaverse ligger lite längre bort än 2023.
Dock kommer flera funktioner och tjänster att utvecklas i denna riktning under 2023. Fler kommer testa AI filter och teknik för att sälja och visa sina produkter/tjänster.

Möjligheter: 

  • Vara en early adapter
  • Hänga med i ”snacket”

Utmaningar: 

  • Väldigt många!

 

Mobilskärm som visar hashtags
Rulla till toppen