Ultimata guiden: dessa sociala medierkanaler ska du satsa på 2024

Sociala medierkanaler

Blogg

Sociala medierkanaler 2024

2023 var ett år av förändring när det kommer till sociala medierkanaler, algoritmer, beteenden och olika funktioner. Vi kan inte tro annat än att 2024 kommer bli minst lika omtumlande.
Därför att det just nu ett perfekt tillfälle att se över din kanalstrategi på sociala medier. Vilka kanaler du bör satsa på? Det kommer vi djupdyka i detta inlägg och ge tips på vad som styr vilken kanal man bör satsa på.

I bloggen kommer du kunna läsa om:
– Sociala medierkanaler och olika generationer
– Hur använde olika generationer olika delar av sociala medierkanalerna?
– Finns vissa branscher/intressen på vissa SOME-kanaler?
– Algoritmer och sociala medierkanaler. Därför spelar det också in!
– Vad har vi resurser till att hantera på ett bra sätt?
– Framtidens kanalval

Hur använder olika generationer sociala medier?

De födda på 90-talet och 00-talet använder sociala medier mest flitigast. De använder också fler kanaler och fler delar av kanalerna. Men det kan vara lite förvirrande att se dessa ålderskategorier ha sådant högt användande på Facebook. Sanningen ligger mer i att de främst använder Facebooks tjänster som Messenger. Internetstiftelsen gör alltså ingen skillnad i när man frågar respondenterna om de använder Facebook. Vilken del de använder. Staplarna visar på det dagliga användandet.

Vilka delar använder olika generationer på Facebook?

De födda på 90-talet och 00-talet använder sociala medier mest flitigast. De använder också fler kanaler och fler delar av kanalerna. Men det kan vara lite förvirrande att se dessa ålderskategorier ha sådant högt användande på Facebook. Sanningen ligger mer i att de främst använder Facebooks tjänster som Messenger. När man istället tittar på vad de olika generationerna går och vilka som är mest aktiva ser vi att på Facebook är 60, – och 70-talisterna mest aktiva. Nästan alla generationer använder grupper. Med de yngre också gillar evenemang, delar de äldre generationerna fortfarande merparten av inläggen i flödet.

Detta gör att vi även behöver titta på vilka delar av kanalerna som de olika generationerna använder.

Vilka delar använder olika generationer på Instagram?

Instagram är 90-talisternas favoritkanal. Men även här finns ett tydligt mönster hur de olika ganerationerna använder olika delar av Instagram. De yngre använder fler delar som flödet, stories och Reels. Medan äldre mer scrollar flödet på Instagram. Detta gör också att förutom en generell kanalstrategi även behöver göras en specifik kanalstrategi per kanal för att få med hela kanalens potential.

Sociala medierkanaler per bransch

Brancher

Din bransch kan också styra kanalvalet på sociala medier!

Det finns vissa branscher som enklare får effekt i vissa sociala medierkanaler. MEN! Det beror helt på strategin. Kolla på kartan bredvid för en grovskiss hur olika branscher kan maxa effekten av sitt kanalval i sociala medier.

Välj kanal efter bransch – TikTok är grym för e-handel, X för diskussioner om aktuella händelser, politik och svårt. Instagram och Pinterest är mer visuella kanaler för inspiration. Desto mer du vet om kanalens ”vice” desto enklare att göra ett bra kanalval och en innehållsstrategi.

Välj kanal som inte är vanligtvis anpassad för branschen – Någon måste vara först. De som vågar ta steget utanför sin berömda box är också de som fått bäst effekt. Ibland kan därför valet av en helt annan kanal vara en bra strategi.

Algoritmer sociala medier

Algoritmer

Algoritmer spelar roll när du väljer sociala medierkanaler

Det kanske du inte har tänkt på innan, men faktiskt spelar sociala mediekanalernas algoritmer roll när du väljer kanal. Detta då olika kanaler har olika algoritmer. Du kan maximera din effekt och synlighet genom att kombinera kanaler med olika algoritmer.  Vi kan dela upp algoritmerna i två huvudkategorier:

Relationsbaserade algoritmer – jobbar utifrån vilken relation du har med en profil eller konto. Ju mer du interagerar med kontot desto mer får du se från kontot. Relationsbaserade algoritmer finns på bl.a Facebook, Instagram och LinkedIn

Intressestyrda algoritmer – jobbar utifrån vilket intresse du har. Genom att följa hashtags, söka på ord eller titta på videos kommer algoritmerna i intressestyrda kanaler att hitta rätt innehåll (oavsett avsändare) som matchar ditt intresse.  Intressestyrda algoritmer finns på bl.a TikTok, X och Pinterest.

Vilka algoritmer är då bäst?
Svaret: Båda!
Genom att kombinera båda algoritmerna så maximerar du både synlighet (räckvidd) samt jobbar långsiktigt med dina relationer med följarna.

Det finns en kanal som har båda dessa algoritmer. Vet du vilken?
Svar: Instagram!
Flödet och stories (händelser) baserat på vilken relation du har med kontona. Medan Uppäckarflödet och Reels jobbar på att hitta vad du är intresserad av och visar

Sociala medierkanaler

Resurser

Alla kan lyckas med sociala medier - bara du har tiden

Alla kan lyckas på sociala medier, så är det faktiskt. Vilket är ganska fantastiskt! MEN……..det finns alltid ett men. Det kräver att du har rätt resurser för att hantera, optimera och effektivisera din närvaro. För att lyckas krävs att dessa resurser finns på plats:

  • Kunskap – det blir allt trixigare att lyckas med sociala medier då förändringarna är stora och kanalerna många. Håll dig uppdaterade och gå kontinuerligt på olika kurser, utbildningar eller webinars. Exempelvis har vi på Digitalsnack utbildningar i annonsering. 
  • Strategi – utan en bra strategi och målgruppsanalys så blir det en väldigt stor utmaning att hitta rätt med kanalvalet
  • Målsättning – vad ska de olika kanalerna leda till. Sätt kanalspesifika mål utifrån kanalens förutsättningar
  • Tid – att planera, producera och analysera kräver tid för att göra det konsekvent. Välj därför antalet kanaler utifrån vilken tid som finns för hantering samt vilken kunskapsnivå för de olika kanaler som ni besitter.

En bra guideline för hur ofta du bör posta i sociala medier är:

  • Minst 2-3 ggr/vecka
  • Helst varje dag
  • Max 2ggr/dag
mobilskärm. sociala medie-appar

Men också.....

Andra saker att ta hänsyn till vid val av sociala medierkanal

Men ibland är valet av kanal något som inte lirar alls med befintlig målgrupp eller de resurser som finns internt. Exempelvis:

Sekundära målgrupper – det kan ibland finns vikta sekundära målgrupper man vill nå som har helt andra kanaler.

Framtida målgrupper – vilka är ni i behov av att anställa i framtiden eller säja era produkter/tjänster till. Ibland innebär ett kanalval att vara strategisk inför framtiden.

Utveckling av beteenden – Ibland kan kanalvalet också påverkas av att kanalen förändrats så innehållet inte längre matchar företaget/org värderingar. Det kan också vara att många väldigt snabbt använder en ny kanal som ni behöver vara nyfikna på.

Cecilia Victoria Kärrberg

Kontakta oss

Vill du bolla din kanalstrategi med oss?

Skaffa ett bollplank med någon av våra social medierstrateger på Digitalsnack!

Maila Cecilia

Rulla till toppen