I flera avsnitt har vi pratat om vilken effekt Influencer marketing har för företag och organisationer. Vi har lyft de positiva aspekterna för att skapa synlighet, sälja produkter och hitta nya målgrupper. Men i detta podcastavsnittet har vi pratat och valt om en annan vinkel. Vi bjöd in reportrarna Yasmine Winberg och Julia Lundin från Resumé som även är författare av boken Badfluence: makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier. För att prata mer om hur vi påverkas medvetet och omedvetet av influencers i sociala medier. När blir influence – Badfluence? Det pratar vi om i detta avsnittet av Digitalsnack-social medierpodd. Yasmine och Julia berättar även några experiment de gjort kring fejkföljare, samarbeten och reklammärkning.
Gäster i podden: Yasmine Winberg och Julia Lundin
- Årets Journalister 2019
- Reportrar och journalister på Resumé
När andra hämtat senaste scoopet från kändisar Instagramkonton har Yasmine och Julia granskat och ställt både influencers och lagstiftare mot väggen kring smygreklam och bluffsiffror.
2020 samlade de sina granskningar, insikter och experiment i boken Badfluence: makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.
BADFLUENCE OCH SOCIALA MEDIER
I detta avsnittet av Digitalsnack podcast pratar vi om:
- Vad är Badfluence?
- Hur påverkas vi av influencers på sociala medier?
- Vilka halvsanningar bör vi se upp med i sociala medier?
- Hur kritiska och granskande behöver vara kring influencers 2021?