Podcasts

Ta del av våra poddavsnitt där vi delar med oss av allt från de senaste som hänt inom sociala medier, spännande intervjuer till djupare insikt.

Podcasts

Om BeReal och andra nya sociala medier

Trots att BeReal har funnits sedan 2020 har appen minst sagt exploderat nu. BeReal är appen som alla pratar om och som de stora sociala medieplattformarna härmar. Appen är en ny typ av socialt medie där du en gång om dagen uppmanas att posta en bild till dina vänner – i realtid och helt utan planering och filter. Så frågan som alla nu undrar: Kommer BeReal vara nästa stora socialt medie som vi behöver ha koll på?

Podcasts

Allt om LIDLs succéinnehåll på sociala medier

Butikskedjan LIDL har gått från en Tysk doldis på den Svenska matmarknaden, till att bli en uppstickare och ett hyllat varumärke
för sin kreativa kommunikation. I detta avsnitt av Digitalsnack- social medierpodd träffar vi Chef Digital Marketing & Social Media på LIDL, Matthias Glöckler, för att prata om deras realtidskommunikation i sociala medier!

Podcasts

Konversera för att konvertera, conversational commerce

Conversational commerce, Conversation commerce, chat commerce eller konversations-marknadsföring. Kärt barn har många namn…

Framtidens kunder och användare vill ha det snabbt, enkel och personligt. Därför är det inte så konstigt att kommunikation, support och försäljning via chattappar och DM på sociala medier fullkomligt exploderat. I veckans podd grottar Jenni och Cecilia ner sig i just det här. För vad är egentligen konversationsmarknadsföring? – och hur kan det leda till fler affärer?

Podcasts

Podd: Svenskarna & Sociala medier 2022!

Äntligen är den här! Årets rapport från Internetstiftelsen om svenskarnas internetvanor – Svenskarna och Internet 2022. Vilka trender kan man se? Vad är de största överraskningarna? och hur använder de olika generationerna sociala medier?

I detta extraavsnittet av Digitalsnack Sociala mediepodd har vi intervjuat Jannike Tillå, Affärsområdes- och kommunikationschef på Internetstiftelsen. Tillsammans grottar vi ner oss i årets rapport och analyserar statistiken kring sociala medier – för hur använder svenskarna egentligen sociala medier 2022?

Podcasts

Därför ska du inkludera mångfald i sociala medier

Trots att många har blivit bättre, och att debatten har blivit tydligare, så missar väldigt många företag att inkludera alla i sin kommunikation på sociala medier. Är det för att det är svårt att göra? Eller kanske är det inte tillräckligt lönsamt? Så vad är mångfald och inkludering ur ett sociala medierperspektiv, och vilka fördelar finns det för dig att väva in det i din kommunikation – det får du reda på i det här avsnittet.

Podcasts

Så undviker du Greenwashing i sociala medier

Att prata och kommunicera hållbarhet har sedan en tid tillbaka blivit allt mer populärt. Att i kanaler som sociala medier kunna äga bilden av företagets hållbara satsning är nämligen ett riktigt lyckokast för företag. Men för att hållbarhet inte ska bli Greenwashing gäller det att jobba utifrån och in. Därför har vi maxat veckans poddavsnitt med Cecilia och Jennis bästa tips på hur en hållbar kommunikation bör tas fram, samt smarta verktyg till dig som kommunikatör!

Podcasts

Simrishamns Kommuns lyckade strategi i sociala medier

De var sist ut av Sveriges kommuner på sociala medier. Men väntan och strategin bakom kan nu ses som deras bästa beslut. I veckans poddavsnitt får vi besök av Anders Svensson – mannen som tog Simrishamns Kommun ut i sociala medier. För från att inte ha någon sociala medie-närvaro alls, lyckades han ta Simrishamn upp i topp bland de kommuner som år efter år skapar högst interaktion på Facebook.

Podcasts

Valet 2022 och sociala medier

Hur används sociala medier inför valet 2022? I april släppte Internetstiftelsen sin rapport Svenskarna och internet: Valspecial 2022, som konstaterar att sociala medier fortsätter vara en otroligt viktig källa till politisk information. I detta poddavsnitt pratar Jenni och Cecilia om just detta – årets ”social medieval”!

Podcasts

Meta Ads Manager: Så annonserar du i speciella kategorier

Meta fortsätter sitt arbete för att motverka diskriminering på sina plattformar – nu senast genom att du nu kan behöva att annonserar i speciella kategorier i Ads Manager. Annonser som innehåller information gällande bostäder, anställning och krediter behövs nämligen numera märkas upp som en speciell annonskategori. Du kan läsa mer om vad de olika kategorierna innefattar på Metas hemsida!

Rulla till toppen