Social Media Awards
Social Media Awards uppmärksammar de profiler och konton som skapat bäst engagemang i sociala medier under året. Digitalsnack tillsammans med insiktsbyrån Meltwater listar varje år de konton inom olika kategorier som skapat högst engagemansfrekvens i sociala medier.

Nominerade 2024
Social Media Awards
Här är de konton som skapat högst engagemang under 2023 i sociala medier i årets utvalda kategorier.
Vinnare 2024
Social Media Awards
Så här funkar det
Social Media Awards
Social Media Awards syfte är att lyfta blicken från att jaga följare till att skapa innehåll som är relevant och som engagerar. Varje år kommer vi uppmärksamma konton i olika kategorier som jobbar för just detta! Vilka som skapar bäst engagemang i Sverige under 2023 får vi veta i januari 2024. Då kommer vi släppa listor med topp 5 i de olika kategorierna men också de olika sociala medierplattformarna. Häng med oss live på vårt webinar då vi presenterar listorna, årets bästa konton i sin kategori och varför just dessa vinner Social Media Awards 2024.
Kategorier
Olika branscher och kontokategorier har olika nyckeltal.
Exempelvis är det svårt för en kommun att tävla mot en Influencer. Därför tas varje år olika kategorier fram för att jämföra olika branscher och nischer med varandra.
Kategorierna bestäms utifrån vad som är aktuellt inom sociala medier, i världen men också med hänsyn till vad som konkret går att mäta och jämföras.
Mätning, analys och data
För att ranka vilka konton som har skapat bäst “impact” på sociala medier , har vi valt att fokusera på mätetalet engagement rate.
Genom insiktsbolagets Meltwaters globala Influencer Marketing-plattform Klear tas engagemangsfrekvens till de olika kategorierna fram.
De sociala medierkanaler som mäts är Facebook, Instagram, TikTok och Twitter. I Klear finns över 30 miljoner sociala medierprofil och konton registrerade.
Engagemang och äkta räckvidd (True Reach)
Alla konton och profiler rankas utifrån engagemangsfrekvens (engagement rate) och True Reach.
Engagemangsfrekvens – engagemang rate är ett procentuellt tal av den totala summan av engagemang (gillamarkeringar, reaktioner, delningar, kommentarer, sprit mm) delat med antalet följare.
True Reach – Generella antalet personer som ser innehåll från ett konto eller profil. Denna skiljer på antalet följare och faktiskt räckvidd.
Kriterier
För att kvalificeras för Social Media Awards gäller att uppfylla dessa kriterier:
- Aktivt konto under hela mätperioden (helår)
- Skapat originalinnehåll (konton som delar andras bilder/video kvalificeras ej)
- Har en True Reach på 3000
- Kontot får ej bryta mot social medieplattformarnas communityregler såsom sekretess, säkerhet, värde och diskriminering.
Varje kategori har även egna kriter för att kvalificeras förutom dessa generella som gäller för alla konton och profiler.
Kategorier
Social Media Awards 2024
Årets Kommun
För andra året i rad mäter vi engagemangsfrekvensen på alla officiella kommunkonton på Facebook och Instagram.
Den 19 januari avslöjar vi topp 5 på Facebook och Instagram
Årets Hållbara profil
Hållbarhet är fortsatt ett viktigt ämne att belysa och lyfta i sociala medier. Därför mäter vi även i år de profiler i sociala medier som under året som påverkar andra att göra världen lite bättre.
Den 19 januari avslöjar vi topp 5 på TikTok och Instagram
Årets Influencer
Vilka influencers skapar bäst engagemang i sociala medier i Sverige? I år listar vi de svenska influencers med 50k följare som driver högst engagemang.
Den 19 januari avslöjar vi topp 5 på Instagram
Årets Uppstickare
En av de mest uppmärksammade kategorierna förra året var årets uppstickare. En viktig kategori för att visa de personer och konton som bidrar med att sprida positivitet på sociala medier genom att behandla och utmana viktiga ämnen i samhället.
Den 19 januari avslöjar vi topp 5 på TikTok och Instagram
(NY) Årets Retail
Ny kategori för i år är mätning av företag inom detaljhandeln. Engagemangsfrekvensen mäts på Instagram och TikTok på Sveriges största och etablerade varumärken i sociala medier.
Den 19 januari avslöjar vi topp 5 på TikTok och Instagram
(NY) Årets Myndighet
I år mäter vi de största (baserat på antalet anställda) statliga myndigheternas engagemang på Facebook och Instagram (exkl. universitet).
Den 19 januari avslöjar vi topp 5 på Facebook och Instagram

Hur Social Media Awards startade
Idén började bubbla för många år sedan. Digitalsnacks VD, Cecilia Victoria Kärrberg hade tröttnat på att än en gång förklara varför följerantal inte var ett bra sätt att mäta effekt i sociala medier.
Så träffade hon Frida Fors Wallsbeck, marknadschef på Meltwater. Tillsammans började de spåna på hur de skulle kunna uppmärksamma både de som skapar engagemang i sociala medier och varför engagemang är framtidens nyckeltal inom sociala medier.
Vad är Social Media Awards?
Första Social Media Awards gick av stapeln med pompa och ståt i mars 2023. Topp tre i fem olika kategorier prisades på plats i Stockholm. Här kan du läsa om 2023 års vinnare och nominerade.
2024 kommer Digitalsnack tillsammans med Meltwater uppmärksamma 2023 års konton och profiler som skapat bäst engagemang inom sociala medier.

Vill du veta mer?
Vill du veta med om Social Media Awards, blir partner eller ge inspo kring kategorier mm? Kontakta oss!
FAQ
Vanliga frågor och svar
Initiativtagare för priset är Digitalsnack – Social Mediebyrå. Analyspartner för SMA är insiktsföretaget Meltwater.
I januari 2024 kommer en lista på topp 5 i varje kategori att presenteras via ett livesändning webinar samt på Social Media Awards och Digitalsnacks kanaler.
Årets Kommun – här mäts alla officiella kommunkonton för Sveriges kommuner på Facebook och Instagram.
Årets Hållbara profil – här tävlar de konton och profiler som skapar innehåll inom hållbarhet. Exempelvis men inte begränsat till: klimat, miljö, konsumtion, mångfald, jämställdhet.
Årets Uppstickare – här mäts konton som under 2023 skapat en positiv påverkan av sitt innehåll inom exempelvis men inte begränsat till: MeToo, body positivity, psykisk ohälsa, fördomar.
Årets Influencer – Här mäts alla Svenska influensers med 50k+ följare
Årets Myndighet – Här mäts de 20 största statliga myndigheterna i Sverige (baserat på antalet anställda) på Instagram och Facebook.
Årets Retail – Här mäts de största varumärkena inom detaljhandeln (baserat på antalet anställda enligt Alla Bolag)
2024 kommer vi släppa en topp 5 lista i varje kategori samt även inom olika sociala medier för att visa på olika engagemangsnivå.
De konton som nomineras är de som skapat högst engagemangsfrekvens* under 2023 samt uppfyller kriterierna i den utvalda kategorin.
Listan avslöjas under januari 2024.
Andra kriterier som gäller för alla mätbara konton är:
- Aktivt konto under hela mätperioden (helår)
- Skapat originalinnehåll (konton som delar andras bilder/video kvalificeras ej)
- Har en True Reach** (faktiskt räckvidd) på 3000
- Kontot får ej bryta mot social medieplattformarnas communityregler såsom sekretess, säkerhet, värde och diskriminering.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-
Årets Kommun – De 5 social medieprofilerna på Facebook och Instagram som är ett officiellt kommunkonto med högst engagemangsfrekvens.
Årets hållbara profil – De 5 social medieprofilerna på Instagram och TikTok med innehåll som fokuserar på hållbarhet, Exempelvis men inte begränsat till: klimat, miljö, konsumtion, mångfald, jämställdhet.
Årets Uppstickare – De 5 social medieprofilerna på Instagram och TikTok som bidrar med att sprida positivitet på sociala medier genom att behandla och utmana viktiga ämnen i samhället.
Årets Myndighet – De 5 social medieprofilerna på Facebook och Instagram från de största av Sveriges myndigheter (exkl. universitet).
Årets Retail – De 5 social medieprofilerna på Instagram och TikTok från de största retail-aktörerna (baserat på omsättning från Alla bolag).
Årets Influencer – De 5 social medieprofilerna på Instagram som huvudsakligen publicerar på svenska med 50K+ följare med högst engagemangsfrekvens.
*Engagemangsfrekvens – engagemang rate är ett procentuellt tal av den totala summan av engagemang (gillamarkeringar, reaktioner, delningar, kommentarer, sprit mm) delat med antalet följare.
**True Reach – Generella antalet personer som ser innehåll från ett konto eller profil. Denna skiljer på antalet följare och faktiskt räckvidd.
De sociala medierkanaler som mäts 2024 är Facebook, Instagram och TikTok. Vilka som sedan mäts i de olika kategorierna är olika. se nedan:
Årets Kommun – Facebook och Instagram
Årets Hållbara profil – Instagram och TikTok
Årets Retail – Instagram och TikTok
Årets Myndighet – Facebook och Instagram
Årets Uppstickare – Instagram och TikTok
Årets Influencer – Instagram
Engagemangs frekvens – engagemang rate som är ett procentuellt tal av den totala summan av engagemang (gilla-markeringar, reaktioner, delningar, kommentarer, sparat mm) delat med antalet följare.
True reach – Alla profiler och konton som mäts behöver ha en äkta räckvidd på 3 000. Profilen/kontot ska ha nått ut till 3 000 konton.
Sedan har varje kategori egna kriterier för vilka konton som kvalificeras för mätning.