Vad är Instagram shopping?
Med shopping på Instagram kan du välja foton som du vill visa och tagga upp till fem produkter per bild eller upp till 20 produkter per carousel.
Shoppinginlägg ger dina följare tillgång till priser och produktdetaljer både i Instagram-flödet och via knappen Köp i din företagsprofil. Genom att trycka på ett inlägg kan följarna läsa mer om produkter och sedan klicka sig vidare till köp.
Vad är fördelarna med Instagram shopping?
Det är ett enkelt sätt för dina följare att direkt via Instagram köpa produkter, utan att behöva skicka dem till en länk i din biografi.
Instagram Shopping fungerar även bra om du inte har en webbshop. Då kan man ändå skicka följarna till produktsidan för att läsa mer och där få information om var och hur man köper produkterna.
Hur skapar jag min Instashop?
Några grundläggande information som måste vara uppfylld för att kunna bygga upp din shop är:
- Ditt företag måste sälja fysiska varor som uppfyller villkoren i Facebooks handelsavtal för säljare och handelspolicy
- Ditt företag måste finnas i de länder där Instagram Shopping har lanserats
- Du måste ha en företagsprofil på Instagram
- Du måste skapa en butik i Business Manager, via Shopify eller BigCommerce eller direkt på företagets sida på Facebook.