7 sociala medietips till dig som jobbar med besöksnäring

1. Bild + Besöksnäring = Sant

Att använda sig av bra bilder a och o i sociala medier. Varför? En bild säger mer än tusen ord och blir besökarens första intryck av staden. Bra bilder blir också en anledning att följa dig – vem vill inte få upp lite härliga bilder i flödet och drömma sig bort!

På en del kanaler är bra bilder viktigare än på andra. Pinterest och Instagram är visuella kanaler, det vill säga bild är viktigare än text. På Facebook och olika stories funktioner är däremot är kvalité på bilder inte lika avgörande.

2. Bidra till besöksnäring med hjälp av UGC

UGC står för User Generated Content, det vill säga användarbilder. Du kan använda dig av UGC genom att söka på platser via Instagram, söka på hashtags alternativt följa olika konton som bedrivs av en verksamhet i din stad.

Genom att söka på platser och hashtags får du kanske upp en Lisa som fikat i stadsträdgården. Uppmuntra dina följare att tagga dig i bilder alternativt använda specifika hashtags som ni har valt ut, det här kan du göra ofta i dina kanaler via stories och i flödesinlägg.

När du följer en verksamhet i din stad på Instagram alternativt på Facebook får du bilder och information direkt i flödet. Det kan vara ett hotell, en butik, ett museum… you name it. Att använda sig av UGC gör också att budskapet känns genuint och inte lika fabricerat.

Om du ser en bild du tycker om och vill använda dig av, skicka DM och fråga! Att ge cred till fotografen genom att tagga får även andra att vilja göra detsamma.

 

3. Ett sök i besöksnäring

På Instagram finns många roliga funktioner, men de är inte bara är roliga utan också givande.

Precis som att du kan hitta UGC genom att söka på platser och hashtags söker potentiella besökare på platser och hashtags för att få mer information om staden, hur ser det ut och vad kan man göra? Så se till att själv använda dig att platstagg och hashtag – det är viktigt att vara sökbar!

 

4. Några höjdpunkter för besöksnäringen

Att använda sig av höjdpunkter på Instagram är ett lätt sätt att kategorisera information. Du kan använda dig av ikoner som tillsammans med en kort text ger en bild av vad höjdpunkten handlar om.

Glöm inte att rensa höjdpunkten då och då på information som inte är längre är aktuellt.

 

5. Anpassade inlägg på sociala medier

Det är svårare och en högre tröskel att få dina följare på sociala medier att klicka sig vidare till din webbplats. Så varför inte ta den information du har på webben och göra det anpassat för sociala medier?

På Instagram kan du jobba med sparbara inlägg det vill säga inlägg som man vill spara för att kunna se tillbaka på. Genom att använda lockande rubriker och teman kan du skapa inlägg som liknar artiklar/guider. Det kan handla om vilka badplatser som finns, vilka som är de bästa fiken osv. Du kan sedan spara dina inlägg i en kategorin guider på Instagram så de är lätt att hitta.

 

6. Att testa nischade konton

Nischat fungerar bra på sociala medier, användaren vet vad användaren får. Det kan vara ett konto om vandring, mat, kultur – ja, lite vad som. Du kan alltså ha flera konton på sociala medier för olika saker. OBS! Se till att ha material, ett dött konto är inte ett bra konto.

Karlstad kommun har friluftslivkarlstad där staden ger utflyktstips runt om i solstaden. Vad kan ni göra?

7. Staden – dina öron och ögon

Det är mycket som händer i en stad, liten som stor och även om du vill är det inte så lätt att få reda på allt. Låt staden vara dina ögon och öron där ute! Skapa en e-postadress, här kan du få in bilder/videos och information om vad som är på g runt om i din stad vilket du sedan kan använda dig av. Den kan med fördel vara angiven i profilens beskrivning.

Sista tips! Sätt av tid för sociala medier och prova ett, kanske två…kanske till och med alla sju tips och trix som kan bidra till besöksnäringen, lycka till!

 

7 tips för besöksnäring
Rulla till toppen