BRP – Branschledande inom powersport
Ni kanske känner igen varumärken som Lynx, Ski-Doo, Can-Am eller Sea-Doo? Alla dessa världsberömda varumärken tillhör internationella och branschledande företaget BRP med kontor i över 15 länder från Nord- och Sydamerika i väst till Japan i öst och över 10 stycken fabriker världen över varav den närmaste ligger i Rovaniemi i Finland (som vi besökte förra vintern).
Utmaningen Digitalsnack fick vara med och hjälpa till att lösa
Förra året inledde vi ett samarbete med BRP Sverige. Vi blev en viktig nyckel i en stor marknadsföringssatsning som leddes av Hanna Lennartsson, marknadsansvarig på BRP Sverige. Satsningen som nu också lett till vinst i GMEA 2020.
Hanna, med gedigen erfarenhet bland annat som brandmanager för bland annat Gainomax, hade en vision över hur hon skulle få deras 68 återförsäljare Sverige att nyttja deras tilldelade marknadsföringspott för annonsering i sociala medier. Denna pott som varumärket delar med sig av till återförsäljarna hade år efter år till stor del inte förbrukats. Flaskhalsen var kunskap, oerfarenhet och brist på bra lokal och aktualitetsanpassat material.
Så fick BRP återförsäljarna att börja annonsera mer
Lösningen blev dels en Facebook Ads Manager utbildning för återförsäljarna, som vi på Digitalsnack fick äran att ordna. Genom utbildning skulle återförsäljarna dels lära sig att annonsera men också komma över den första tröskeln för att se att det faktiskt var enkelt. Samt en plattform där återförsäljarna kunde beställa skräddarsytt video och bildmaterial som levererades till dem i önskat format inom 48 timmar. Denna tjänst stod filmbyrån SQNC Sweden för och blev nyckeln för att lösa återförsäljarnas materialbrist.
Facebook Ads Manager utbildning på återförsäljarnas villkor
Precis som alltid när vi skapar lösningar för kund, utgår vi från deras förutsättningar. Önskemålet var en utbildning för att lära BRPs återförsälare att annonsera på Facebook och Instagram.
Eftersom utbildningen riktades till återförsäljare visste vi sen tidigare erfarenhet att dessa sällan har gott om kontorstid. Därför utgick vi helt från mobilen som verktyg för att skapa annonskampanjer. Utöver det visste vi att kunskapsnivån varierade mellan återförsäljarna, med allt från att några inte hade annonskonto sen innan till några få som regelbundet redan annonserade. Därför utformades också utbildningen med praktiska övningar som var anpassningsbara till återförsäljarens kunskapsnivå. Eftersom vi också visste att alla återförsäljare skulle kunna beställa skräddarsytt material la vi stor vikt på att utbilda dem i vad man ska tänka på vid val av foto och film. Så att de också skulle lära sig att göra så bra beställningar som möjligt.
Resultatet av den nationella satsningen
Konceptet i sig, utbildning i kombination med ökad tillgänglighet för skräddarsytt annonsmaterial, blev en succé! Kolla in vinstfilmen som bland annat innehåller motivering till vinsten och Hanna Lennartssons tävlingsbidrag som berättar mer om resultat av den stora marknadsförings satsningen.
Sammanfattning av resultat
- globalt varumärke med lokal synlighet
- ökad varumärkeskännedom i hela Sverige
- 1 700 publicerade annonser
Och sist men inte minst, vinst i BRPs egna internationella marknadsföringstävling. Ett kvitto på att samarbete, problemlösning och fokus på målgrupp (i det här fallet återförsäljare) leder till bra resultat!