Därför ska du ha en företagssida på LinkedIn
Vi upplever att många är osäkra på syftet med LinkedIn. Man har en profil som uppdaterades för länge sedan, har några kontakter i form av vänner och kollegor men annars sker det inte så mycket aktivitet. Man vet helt enkelt inte om vilka möjligheter det finns, eller så känner man att det inte är värt tiden.
Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2018 visade att de yrkesgrupper som använder LinkedIn mest är It och kommunikation samt Finans, som ligger på 61 % respektive 51 %. Fler män än kvinnor använder LinkedIn och de som är aktiva är ofta personer med högre befattningar inom företag.
Statistik på LinkedIn
Din statistik finns under din företagssida. Du hittar företagssidan du är administratör för till vänster på skärmen, under din privata profil. När du är inne på företagsprofilen ser du fyra olika alternativ i menyn: Sida, Innehållsförslag, Statistik och Aktivitet.
Sida
Här är översikten för din företagssida där du hittar profilbild, omslagsbild, kan publicera ett inlägg direkt från din sida, se dina tidigare inlägg och få en snabb översikt av sidans utveckling i Kontrollpanelen till vänster.
Innehållsförslag
Innehållsförslag är en relativt ny funktion från LinkedIn. Här kan du lägga till olika intresseområden för att få upp förslag på innehåll och artiklar som din målgrupp är intresserad av. Då får du upp det innehåll som trendat de senaste 15 dagarna.
Statistik
Här börjar det roliga! Din statistik är uppdelad efter Besökare, Uppdateringar och Följare. Under besökare ser du en graf över besöksutvecklingen. Dina besökare är uppdelade i två kategorier, beroende på om de besökt sidan via mobilen eller en dator. Därefter kan du se din besöksdemografi. Det du kan se är befattning (yrkesområde), geografiskt område, yrkesnivå, specifik bransch och vilken storlek det är på företaget där de jobbar. Under Uppdateringar ser du statistiken för de inlägg som publicerats på din sida. Här ser du inläggets titel, vem det är som publicerat inlägget, när det är skapat, antalet visningar, antalet klick, gillamarkeringar och kommentarer samt vilken klickfrekvens inlägget har. Klickfrekvensen räknas ut genom antalet klick delat på antalet visningar ditt inlägg har. Följare har samma funktioner som Besökare har, men med skillnaden att den endast mäter dina följare och inte din sidas besökare. Här finns också funktionen Företag att spåra, som är förslag på olika företag som kan vara intressanta för ditt företag att följa.
Aktivitet
Här ser du alla aviseringar för ditt företag. Till vänster på sidan finns också alternativet att dela upp aviseringarna efter gilla-markeringar, delningar, kommentarer och omnämnanden.
Ambassadörsskap på LinkedIn
Om det är svårt att nå ut som företag på LinkedIn kan det vara värt att testa på ambassadörsskap! En variant på detta är Social selling, som innebär att hitta och skapa relationer via sociala nätverk, t.ex. på LinkedIn. Du bygger upp ett förtroende bland dessa kontakter, som därför rekommenderar dig till andra. Det fungerar även om ni aldrig träffats i verkligheten! Tricket är att du ska bygga upp ditt eget varumärke så pass bra att andra människor självmant vill rekommendera dig och dina kunskaper.
Utvärdera ditt innehåll och våga experimentera!
En av nycklarna till att lyckas med sociala medier är att våga experimentera. Testa olika typer av innehåll, variera mellan stillbilder och video, testa närbilder och bilder på långt avstånd. Det är det bästa sättet för att få reda på vad som fungerar för just ditt företag! Det som är viktigt att komma ihåg är att utvärdera ditt innehåll genom att mäta resultatet. Se vilken typ av innehåll som dina följare och din målgrupp verkar uppskatta mest och lägg lite extra fokus på just det.
Eftersom sociala medier förändras så fort är det viktigt att våga experimentera ofta och inte fastna i att bara publicera en sorts innehåll. Det som fungerar idag kanske inte alls ger samma resultat om någon månad. Det kan vara algoritmförändringar, nya gränssnitt och förändrade användarbeteendet som påverkar resultatet, och dessa förändras ständigt. Läs vårat inlägg om trender för 2023 och häng med i vad du bör satsa på just nu!