Ultimata guiden till conversational commerce – försäljning via chatt i sociala medier

Vad är conversational commerce?

Conversational commerce är en form av e-handelsmarknadsföring som innebär att varumärken och konsumenter kommunicerar direkt med varandra via chattkanaler online. Lite felaktigt brukar en del begränsa conversational commerce till endast e-handel. Men via konversationer i sociala medier kan många fler än endast e-handlare skapa affärer och bygga relationer framförallt!

Därför kan just meddelanden/konversationer skapa affärer och nytta för mer än de som jobbar med e-handel. Exempelvis service, support, bokningar, svara på frågor och guida vidare. En första kontakt till att ta nästa steg. En intressesignal och en direktlänk till din målgrupp på sociala medier som du bör ta väl hand om!

Enligt experter väntar konversations e-handel öka mellan 15-30% per år kommande 5 åren.
Men det ställer också krav på en helt ny typ av snabbhet, då dessa kanaler och funktioner inom kanalerna förväntas att ge svar väldigt snabbt!

 

Hur kan du använda dig av conversational commerce?

Det vanligaste sättet att använda konversationshandel eller marknadsföring är via sociala medier. Exempelvis via chattappar som Facebook Messenger och WhatsAppkan många ta emot, bekräfta bokningar samt driva kundservice.. Via DM (direktmeddelanden) på olika sociala medier kan följare eller besökare av ert konto kontakta er för snabba frågor.

Mer avancerade lösningar är bl.a att skapa chatbotar eller koppla e-handelsplattformen till olika konversationslösningar.

Fördelarna är många att använda sig av konversationer via sociala medier:

  • Enkelhet – Då de flesta finns stor del av sin tid på sociala medier blir det en snabb och okomplicerad väg till kontakt. Istället för att exempelvis fylla i ett formulär på hemsidan
  • Personlig kontakt – Inte särskilt många uppskattar en kundtjänst. Ibland har inte ens vissa företag en personlig support utan olika hjälpavsnitt där du ska hitta svaren.
  • Snabbt – Många förväntar sig att meddelande som skickas via chatt och DM svaras på väldigt snart. Gärna inom några min. Positivt för användarna. Svårare för mottagaren.
  • Feedback – Du kan snabbt hjälpa till om någon fastnar vid bokning, köp eller kontakt och direkt få veta om något krånglar
  • Support – Du kan också hjälpa personer vidare som kanske strå och tvekar över att köpa något och behöver mer information. Eller vilken person de ska kontakta osv

 

Vilka kan använda conversational commerce?

Många tror att det endast är fördelaktigt för de som driver e-handel att jobba med konversationsmarknadsföring. Men det kunde inte vara mer fel! Alla som har en kontakt med sina användare, följare, kunder eller medborgare har nytta av att nyttja chattens kraft.

För konversationer via sociala medier är inte bara för försäljning utan också för att boosta engagemang och skapa en närmare relation med dina följare. Så nästa gång någon kontaktar dig via sociala medier, se det som en fantastisk möjlighet istället för att det tar tid. Allt fler vänder sig till varumärken via sociala medier för stöd, frågor och kontakt. Men också att använda kommentarsfält som en leadgenerator. Exempelvis genom att personer som skriver ja i kommentarsfältet skickar du en specifik guide eller erbjudande till via DM.

Statistik från Meta visar att:

45% kontaktar företag pga information kring produkter eller priser

33% tycker att det är ett enkelt sätt att shoppa på

31% chattar för att få personlig råd

I en komplex värld där massor av kommunikation och information trängs om utrymmet, behöver vi göra det enkelt att kontakta oss. De företag och organisationer som kommer att kunna erbjuda en personlig, snabb och enkelt kontakt kommer ha många konkurrensfördelar.

 

Hur börjar jag med konversations marknadsföring?

Det finns flera sätt att jobba framgångsrikt med konversations marknadsföring via sociala medier.

  • Installera chatt på webben och koppla till messenger
  • Skapa Sparade svar och Vanliga frågor på Instagram samt aktivera Svarsförslag
  • Skapa chatbot om du har många inkommande meddelanden
  • Uppmana till konversation via kommentarsfält och stories
  • Skapa en meddelandestrategi så inkomna meddelande behandlas i tid
  • Koppla på chattlösningar till din e-handel

Nyfiken på mer? Lyssna på vårt poddavsnitt där Jenni och Cecilia pratar mer om hur man kan
få fler affärer med hjälp av konversationsmarknadsföring.

mobilskärm. sociala medie-appar
Rulla till toppen